Elektronická výměna dat (EDI)

EDI (Electronic Data Interchange)

Elektronická výměna dat (EDI) je elektronická komunikace mezi obchodními partnery s využitím standardizovaných komunikačních kanálů (např. schránky GXS) a standardizovaných formátů zpráv (např. ORDERS) definovaných mezinárodními organizacemi (např. VDA nebo OSN).

Díky tomu, že vše probíhá automaticky, se výrazně snižuje chybovost, zvyšuje se rychlost, zlepšuje se sledovatelnost a veškeré zpracování může být plně automatizované. Cennou lidskou pracovní sílu pak lze využít v jiných oblastech.


Přínosy EDI

EDI šetří čas a pracovní síly, zprůhledňuje obchodní procesy a umožňuje jejich sledovatelnost, pomáhá optimalizovat pracovní toky a přináší synergetické efekty – a navíc ji lze snadno a rychle implementovat pomocí standardizovaných technologií.

Automatizace

Elektronická výměna dat nahrazuje ruční procesy, jako je například evidence příchozích faktur. Automatizované procesy jsou rychlejší a vyžadují méně pracovníků.

Transparentnost

Elektronická zpětná vazba (např. reakce na objednávky) připravená pro systém plánování podnikových zdrojů ERP, který používá konkrétní obchodní partner, zvyšuje transparentnost pro různá oddělení. Využití interní IT infrastruktury a související protokolování zajišťuje sledovatelnost technických procesů.

Integrace

Díky využívání systému plánování podnikových zdrojů, který používá konkrétní obchodní partner, mohou zaměstnanci uplatňovat své znalosti a optimalizovat toky práce. Není nutné používat externí systémy.

Standardizace

Uplatňování obecných a mezinárodně uznávaných standardů usnadňuje komunikaci při zavádění a podpoře spojení EDI.

Tyto vlastnosti dělají z EDI cenově efektivní způsob mapování obchodních procesů mezi obchodními partnery.